Program 2022


Konference se koná pod záštitou hejtmana Plzeňského kraje Rudolfa Špotáka, záštitou primátora města Plzně Pavla Šindeláře a záštitou rektora Západočeské univerzity v Plzni Miroslava Holečka.

8:30 – 9:30 – Registrace na konferenci

9:30 – 9:45 – Zahájení konference a úvodní slovo


9:45 – 11:00 – Úvodní plenární přednáška

Miroslav Staněk: Zachraňte Ohma, Pascala a Newtona (před) novou informatikou!


11:00 – 11:30 – Přestávka na kávu a popovídání s kolegy


11:30 – 12:30 – Workshopy 1

1A – Jakub Novotný, Miroslav Staněk: Nová informatika s aktivní třídou

1B – Jaroslav Mašek: Drony ve škole

1C – Libor Klubal: Existuje digitální didaktika?

1D – Ivana Pechová, Daniel Pražák: Atlas.mapy.cz – buďte IN (nejen) v zeměpisu

1E – Miloslav Khas: Video bez hudby je jako třída bez žáků

1F – Zdeněk Lomička, Zbyněk Filipi: Deskové hry a jejich využití napříč předměty

1G – Jan Šroub, Vladislav Lang, Ján Šikula: Workshop: LabIR Edu -Termovize do škol

1H – Karel Rejthar: Data sem, data tam, tak se na ně podívám.


12:30 – 13:30 – pauza na oběd


13:30 – 14:30 – Workshopy 2

2A – Miroslav Staněk, Jakub Novotný: Ukázky propojení přírodních věd a nové informatiky – PASCO Scientific

2B – Jaroslav Mašek: Jak na digitální wellbeing

2C – Michaela Tilton: Maturitní úroveň angličtiny už na ZŠ za pomoci digitálních technologií

2D – Iva Jelínková, Lenka Říhová: InPrint – Software pro přípravu vizualizovaných učebních materiálů

2E – Lubor Bořek ml., Lubor Bořek st.: Charanga Česko – moderní digitální platforma nejen pro hudební výchovu

2F – Bohuslav Hora, Petra Boháčková: Tablety na party

2G – Pavel Honzík, Miroslav Samek: Nová informatika s Cospaces (nástroj pro zábavné programování ve 3D)

2H – Hanka Šandová: Rossumovi univerzální roboti


14:30 – 15:00 – Přestávka na kávu a popovídání s kolegy


15:00 – 16:00 – Závěrečná plenární přednáška

Václav Maněna: Nenechte se napálit v online světě



Akce je součástí CodeWeek.


Sekce pro partnery letošního ročníku


ANOTACE


Plenární přednášky

Miroslav Staněk: Zachraňte Ohma, Pascala a Newtona (před) novou informatikou!

Aby bylo možno navýšit časové dotace aktuálně protěžované „Nové informatiky“, muselo se prý jinde „škrtat“. V nových RVP ZV proto více nenajdeme např. Ohmův zákon či Newtonovy zákony.

Lze však bez nich fyziku na ZŠ vůbec učit? Musí se nová informatika prosazovat na úkor fyziky či jiných přírodovědných disciplín? Musíme se kvůli potřebám nové informatiky vzdávat toho, co v přírodních vědách po staletí fungovalo?

Přednáška převrátí naruby častý náhled na nové RVP a jejich implementaci do života škol. Vedle mnoha znepokojivých otázek v ní zazní také (ještě znepokojivější) odpovědi. Např. odpovědi na první otázky v této anotaci jsou: NE! a NE! a NE!

Velmi neskromnou ambicí příspěvku je pro české základky zachránit Ohma, Pascala a Newtona a přitom neslevit z požadavků tzv. “Nové informatiky”, která by si z jim vyhrazených časů tak ráda ukrojila pro rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení!

Fyzik a filosof, který se zajímá o historii i budoucnost (nejen vědeckotechnického) poznání. Na stará kolena se učí programovat a nestačí se divit, jak se svět techniky proměňuje doslova před očima a pod rukama. Svůj údiv (a několik málo poznatků) se snaží rozšiřovat mezi učitele. Těší se na nový základoškolský předmět Technika a je velmi zvědav, jak to s ním nakonec dopadne. (S tím předmětem…)

Václav Maněna: Nenechte se napálit v online světě

Jak poznat nebezpečí, se kterými se učitelé i žáci běžně setkávají v online světě. Jak si chránit citlivá data a soukromí. Účinná prevence a příklady špatné praxe 🙂

Václav Maněna je učitel, lektor, ajťák a jůtůber. Specialista na online vzdělávání a využívání technologií ve výuce. Několik let připravoval budoucí učitele informatiky. Učí informatiku na střední škole (Kombinované lyceum Březová). Má dlouholeté praktické zkušenosti s e-learningem, online vzděláváním a využíváním technologií ve výuce. Založil a spravuje facebookové skupiny Výuka informatika a Moodle CZ & SK.


Webináře

1A – Jakub Novotný, Miroslav Staněk: Nová informatika s aktivní třídou

Navštívíte-li náš workshop, ochutnáte atmosféru z třídy budoucnosti a vytvoříte si představu o moderních pomůckách, které umožňují pracovat žákům širokého věkového rozpětí i vzdělávacích potřeb. Nejmladší žáci v ní naleznou aktivity se stavebnicí Robo Wunderkind, na které se naučí, jak nejjednodušeji ovládat elektronické prvky (říci „robotovi“, co má „dělat“). Starší děti pomocí systému SAMlabs už naučí robota samotného rozhodovat (o tom, co má „dělat“ v různých případech). Pomůcku iRobot Root lze využít ve všech ročnících. Navzdory svému názvu, robotika je vlastně předmět, který se s ní vyučovat vůbec nemusí. Navštivte nás i bez jakékoli předchozí „znalosti programování“. Přijďte a zkuste si sami vytvořit „chytré rolety“ či „chytrý zvonek“, “chytré světlo” či “chytrý vysavač”… Možná z toho sami pak budete „chytřejší“!

Pro nejmenší – Robo Wunderkind
Autonomní robotická stavebnice Robo Wunderkind vytváří moderní výukové pomůcky, které mění způsob, jakým se děti učí, ať už ve škole, nebo doma. S našimi sadami sestavíte robůtka za několik minut. Stejně rychle ho rozhýbete pomocí dodávané aplikace. Práce s Robo Wunderkind podporuje rozvoj kognitivních funkcí a dokáže poutavou formou zaujmout děti i učitele. Unikátní je „kostičkový́“ barevný systém bloků, se kterými se jednoduše realizují různé typy projektů. Díky jednoduchému ovládání je tato stavebnice vhodná pro nejmenší.

Nejen do informatiky – iRobot Root
Multifunkční robot „vše v jednom“ pro výuku algoritmického myšlení a základů programování. Jeho silnou stránkou je uplatnění v neinformatických předmětech. Robot se nijak neskládá a nesestavuje. Mezi unikátní funkce patří schopnost psaní a mazání na magnetické tabuli. Držák fixy lze využít i jako akční člen. Volně dostupný́ software obsahuje galerii připravených lekcí vhodných pro začátečníky i pokročilé. Disponuje třemi úrovněmi kódování a integrovaným simulátorem.

IoT ve škole – SAM Labs
Polytechnická stavebnice internetu věcí (IoT) SAM Labs nabízí bezdrátové bloky, které umožňují sestavit zařízení, mechanismus nebo simulaci k většině předmětů na ZŠ, a vhodně tak doplnit výuku informatiky i neinformatických předmětů. Koncepce vytvořená učiteli kombinuje stavebnici, elektroniku a programování. Vzbuzuje představivost a rozvíjí logické myšlení. Silná metodická podpora a jednoduché ovládání zajistí rychlou implementaci do školní praxe. SAM Labs metodicky pokryje 1. i 2. stupeň ZŠ a víceletá gymnázia.

Miroslav Staněk je fyzik a filosof, který se zajímá o historii i budoucnost (nejen vědeckotechnického) poznání. Na stará kolena se učí programovat a nestačí se divit, jak se svět techniky proměňuje doslova před očima a pod rukama. Svůj údiv (a několik málo poznatků) se snaží rozšiřovat mezi učitele. Těší se na nový základoškolský předmět Technika a je velmi zvědav, jak to s ním nakonec dopadne. (S tím předmětem…)

1B – Jaroslav Mašek: Drony ve škole

Rádi byste do školy pořídili drony a nevíte jaké ani na co všechno je využít? A kdo s nimi vlastně bude moci létat a kde? A proč vůbec uvažovat o nákupu dronů? Na tyto a spoustu dalších otázek si na workshopu odpovíme. A nezůstaneme při zemi. Ve druhé části půjdeme s drony do vzduchu.

Jaroslav Mašek vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, obor Anglický jazyk – Technická a informační výchova. Je učitelem na Střední škole informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno, lektorem kurzů pro učitele a ředitele základních a středních škol a autorem článků o vzdělávacích technologiích na portále Učitelský Spomocník. Založil a vede Virtuální Digicentrum Elixíru do škol. Je členem GEG ČRspolku Wikimedia ČR a Českého klubu absolventů IVLP.

1C – Libor Klubal: Existuje digitální didaktika?

Existuje něco jako digitální didaktika? Je možné učitelskou profesi zcela nahradit technologiemi? Výzvou je určitě najít novou roli učitele v digitálním světě a využít technologický pokrok k opravdu efektivnímu vzdělávání. Na workshopu se podíváme na některé didaktické postupy převedené do digitální podoby. Využívat budeme hlavně mobilní telefony a tablety.

Učitel matematiky, informatiky a programování s reálnými zkušenostmi ze základního, středního a vysokého školství. Aktuálně využívá moderní technologie ve výuce matematiky a informatiky na Základní škole ve Štítině a své zkušenosti pak předává jako odborný asistent na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity a také lektor dalšího vzdělávání. O možnostech vzdělávání s moderními technologiemi přednáší na konferencích v České republice i v zahraničí. Od roku 2013 je držitelem titulu ADE (Apple Distinguished Educator) a také certifikace lektora společnosti Apple (Apple Professional Development Authorised Trainer). Provozuje portál Moderní výuka (www.ipadvetride.cz) a aktivně se podílí na školeních učitelů, například i organizováním Letní školy s iPady (www.ipadmoravka.cz).

1D –  Ivana Pechová, Daniel Pražák: Atlas.mapy.cz – buďte IN (nejen) v zeměpisu

Kde je nejmenší zalidnění a proč? Co se děje na Islandu a kde hledat příčinu? Jak spolu souvisí gramotnost a HDP? Kde se v lednu nejvíce ohřejete? Jak se domluvíte na Pobřeží slonoviny? Pojďte s námi vymýšlet podobné otázky a hledat odpovědi v online Atlasu od Mapy.cz (Atlas.mapy.cz/about). 

Kolega Dan Pražák vám předvede, jak používá Atlas při výuce ve svojí třídě. A pokud již Atlas.mapy.cz používáte i vy, budeme rádi, když se také podělíte o své zkušenosti, a jistě se najdou nějaké novinky i pro vás. 

Daniel Pražák učí zeměpis, přírodopis a dějepis na ZŠ Praha 7, od doby před pandemií využívá Atlas a od svého magisterského studia se věnuje využívání technologií ve výuce. Pokud zrovna nehledá nová využití Atlasu v mezipředmětové výuce, tak zkoumá na Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání šíření inovací mezi školami, nebo cestuje po světě.

1E – Miloslav Khas: Video bez hudby je jako třída bez žáků

Ve školním prostředí často tvoříme žákovská videa. V současné době existuje mnoho možností, jak pro ně získat ten správný hudební podklad. Během setkání si ukážeme některé z nich, ale povíme si také, jak získaný hudební podklad upravit a mnoho dalšího. Představíme si také možnosti a inspiraci pro tvorbu žákovského podcastu a storytellingu. To vše ve volně dostupném a jednoduchém programu. Pro plnohodnotnou účast na workshopu si prosím vezměte s sebou notebook či tablet.

Mgr. Miloslav Khas je učitel a ICT metodik na ZŠ Staňkov. Věnuje se integraci informačních technologií do vzdělávání, především pak jejich smysluplnému využití napříč předměty. Výsledky své práce pravidelně publikuje populární formou na svém blogu, na sociálních sítích a na odborných portálech, např. Spomocník na Metodickém portálu RVP.CZ. Vede DIGI centrum v Plzni, je členem skupiny GEG Učte s námi. Účastní se se svými žáky mezinárodních eTwinningových projektů a je koordinátorem celostátního setkávání učitelů ve Staňkově.

1F –  Zdeněk Lomička, Zbyněk Filipi: Deskové hry a jejich využití napříč předměty

Existuje celá řada her na podporu rozvíjení logického, algoritmického či informatického myšlení. Podíváme se na některé z těch, které lze zahrnout do aktivit při běžné prezenční výuce, a zároveň mohou přispět i pro doplnění výuky online. Dotkneme se i témat rolových či komplexnějších her.

Zdeněk Lomička aktivně spolupracuje na projektech, v nichž může využít zkušenosti z oborů programování, vzdělávání a volnočasových aktivit, kterým se věnuje. V rámci doktorského studia na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity zkoumá vliv využití deskoherních principů ve výuce na rozvoj klíčových kompetencí žáků.

Zbyněk Filipi vystudoval obory učitelství a pracoval jako učitel na střední škole. Vedl školení zaměřená na rozvoj digitální gramotnosti pro pracovníky krajské samosprávy. Od roku 2007 působí jako akademický pracovník na katedře výpočetní a didaktické techniky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Zaměřuje se na výuku podporovanou digitálními technologiemi, didaktiku informatiky a tvorbu e-learningových kurzů.

1G –  Jan Šroub, Vladislav Lang, Ján Šikula: LabIR Edu -Termovize do škol

Výzkumný tým z NTC specializující se na infračervené technologie využil svých zkušeností s profesionálními termokamerami a vyvinul termokameru, která je skvělým nástrojem pro badatelsky orientovanou výuku fyziky, biologie, chemie, technické nebo třeba environmentální výuky. Přijďte si vyzkoušet základní pokusy a zhodnotit, zda by termokamera nebyla vhodná i ve vaší výuce.

Ing. Jan Šroub, Ph.D. má rozsáhlé zkušenosti s organizováním výzkumné činnosti a spoluprací s průmyslem. Od roku 2013 působí jako zástupce vedoucího odboru ve výzkumném centru NTC. V současné době je projektovým manažerem projektů LabIR-PAV / Předaplikační výzkum infračervených technologií a BETERKA – Bezpečnostní výzkum pro účinné využití termokamer v případě epidemických hrozeb a krizových situací. Od konce roku 2018 je vedoucím projektu LabIR Edu – Termovize do škol.

Ing. Vladislav Lang, Ph.D. se zaměřuje se na vývoj měřicích systémů a metod pro termomechanická měření. Zabývá se spoluprací s průmyslem a řešením zakázek smluvního výzkumu (Škoda Auto a.s., Continental Automotive Czech Republic s.r.o., Zodiac Aircatering Equipment Europe B.V., Automotive Lighting Reutlingen GmbH). Podílel se na řešení projektů MPO, OP VaVpI, GAČR, TAČR, NPU, OP VVV a projekt přeshraniční spolupráce Česko – Bavorsko. Je autorem desítek výsledků aplikovaného výzkumu (prototypy, poloprovozy, ověřené technologie, SW produkt, … ). Působí jako vedoucí vývoje v projektu LabIR Edu – Termovize do škol.

1H – Karel Rejthar: Data sem, data tam, tak se na ně podívám

Data sem, data tam, tak se na ně podívám. Na tomto workshopu si ukážeme netradiční pohled na to, jak lze naplnit RVP na téma Práce s daty. Využito bude zdarma dostupného nástroje Power BI Desktop a podíváme se na příklady z různých životních situací. Účastníci si odnesou online návod, jak Power BI používat. Prosíme účastníky o vlastní notebooky s nainstalovanou desktop verzí PowerBI.

Karel Rejthar je učitelem na Střední zemědělské a potravinářské škole v Klatovech, kde působí jako koordinátor krajského centra vzdělávání se zaměřením na Microsoft technologie. Působí ve skupině Microsoft Inovative Educator Expertů, v rámci které reprezentoval ČR na světových setkáních v Maďarsku a Kanadě. Specializuje se na datovou analýzu v Power BI, FLOW a Excelu. Se svými žáky se pravidelně účastní hackathonů otevřených dat, podařilo se jim získat několik významných ocenění.

2A – Miroslav Staněk, Jakub Novotný: Ukázky propojení přírodních věd a nové informatiky – PASCO Scientific

Soubor senzorů a akčních členů PASCO umožňuje žákům aktivně zkoumat přírodu pomocí experimentu a zapojovat při tom měření a analýzu reálných dat. Pokud žákům dáte k dispozici moderní senzory a software, dostanou do rukou nástroje, které jim umožní měřit reálné přírodovědné fenomény, ne se o nich pouze teoreticky učit. Možnost připojení akčních členů a vytváření kódu v jazyce Blockly či Python činí z PASCO nejbohatší platformu pro vytváření skutečných STEAM lekcí.
Žáci druhého stupně se pak mohou se systémem PASCO např. více soustředit na samotná data, která vedou k robotově rozhodování (naučí se chápat, proč se robot rozhodl dělat právě to, co dělá). Nebo mohou využít algoritmů k tomu, aby se naučili, co je v chemii pH, ve fyzice vzdálenost nebo v biologii (přírodopise) koncentrace CO2.

Miroslav Staněk, fyzik a filosof, který se zajímá o historii i budoucnost (nejen vědeckotechnického) poznání. Na stará kolena se učí programovat a nestačí se divit, jak se svět techniky proměňuje doslova před očima a pod rukama. Svůj údiv (a několik málo poznatků) se snaží rozšiřovat mezi učitele. Těší se na nový základoškolský předmět Technika a je velmi zvědav, jak to s ním nakonec dopadne. (S tím předmětem…)

2B – Jaroslav Mašek: Jak na digitální wellbeing

Co znamená digitální wellbeing, kde všude jej můžeme najít a jak souvisí s digitálním minimalismem? Na tyto otázky si odpovíme v první polovině workshopu. Ve druhé části se zaměříme na to, jak digitální wellbeing rozvíjí digitální kompetence, ukážeme si konkrétní příklady digitálního wellbeingu ve škole a zamyslíme se nad tím, jak jej zapojit do výuky.

Jaroslav Mašek vystudoval Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, obor Anglický jazyk – Technická a informační výchova. Je učitelem na Střední škole informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno, lektorem kurzů pro učitele a ředitele základních a středních škol a autorem článků o vzdělávacích technologiích na portále Učitelský Spomocník. Založil a vede Virtuální DigicentrumElixíru do škol. Je členem GEG ČRspolku Wikimedia ČR a Českého klubu absolventů IVLP.

2C – Michaela Tilton: Maturitní úroveň angličtiny už na ZŠ za pomoci digitálních technologií

Důvod, proč tolik žáků neumí dobře anglicky není v tom, že nemají na angličtinu hlavu, ale v tom, že na ní nemají připravený mozek. Představíme výzkumem a praxí ověřené řešení, jak smysluplně využít technologie při učení angličtiny, učit se tak, jak je to našemu mozku přirozené a díky tomu i snadno a rychleji.

Ing. Michaela Tilton, MBA je spoluautorkou metodiky a výukových materiálů programu GoKids English, školí lektory a učitele angličtiny a přivezla do Čech unikátní program na výuku angličtiny SciLearn English. Vystudovala VŠE v Praze a UCLA v Kalifornii. Věnuje se inovacím ve výuce angličtiny a věří, že každý má potenciál dokonale zvládnout angličtinu.

2D – Iva Jelínková, Lenka Říhová: InPrint – Software pro přípravu vizualizovaných učebních materiálů

Přidáním obrazových symbolů se každá informace, dokument nebo výukový zdroj stane přístupnější a dostupnější ke vnímání i zapamatování. Vyzkoušíme si práci se softwarem InPrint určeným pro výrobu a tisk vizualizovaných učebních materiálů. InPrint je kompletně v češtině a obsahuje okolo 19 000 symbolů a editovatelných šablon, díky kterým jednoduše vytvoříme knihy nebo příběhy se symboly či vlastními obrázky, pracovní listy, testy, kartičky na stříhání, stolní hry a zábavné aktivity, kvízy, křížovky, diplomy, štítky, domina, pexesa a mnoho dalšího.
InPrint umožní přistupovat k výuce diferencovaně a přizpůsobit výukové materiály všem dětem, se kterými pracujete, včetně žáků se speciálními potřebami a odlišným mateřským jazykem. Pro plnohodnotnou účast na workshopu si prosím vezměte s sebou notebook s nainstalovanou zkušební verzí aplikace InPrint.

Iva Jelínková

Metodik a ICT koordinátor ve státních i soukromých základních školách. Pedagog s dlouholetou praxí v základním a speciálním vzdělávání. Spoluzakladatel platformy iSEN.cz, která se zabývá smysluplným využíváním technologií ve vzdělávání a v pedagogické praxi. Člen GEG Učte s námi,  Apple Professional Developement Trainer, Apple Distinguished Educator.

Lenka Říhová

Speciální pedagog zabývající se využitím tabletů pro vzdělávání dětí s postižením a propojením iPadů, kreativity a komunikace. Iniciátorka vzniku komunity iSEN, platformy pedagogů, rodičů a dalších odborníků, kteří sdílejí zkušenosti v této oblasti. Autorka vzdělávacích kurzů, které tuto problematiku zpřístupňují odborné i rodičovské veřejnosti, člen profesních učitelských komunit GEG ČR –Učte s námi, Učitelská platforma a ADE (Apple Distinguished Educator).

2E – Lubor Bořek ml., Lubor Bořek st.: Charanga Česko – moderní digitální platforma nejen pro hudební výchovu

Charanga je rozsáhlá digitální online platforma, jejímž cílem je podpora práce učitelů hudební výchovy na ZŠ a hudební nauky a výuky hudby na ZUŠ. Kreativním pedagogům nabízí široké možnosti pro kvalitní a zároveň zábavnou a inspirativní náplň předmětů hudební výchova (ZŠ) a hudební nauka (ZUŠ).

Vedle komplexně zpracovaných výukových lekcí, kreativních aplikací, multimediálních nástrojových škol a množství dalších vzdělávacích materiálů platforma umožňuje také vytvářet, nahrávat a organizovat své vlastní výukové materiály a lekce. Žáci mohou pracovat i z domova v bezpečném online prostoru, do kterého mohou učitelé sdílet libovolné materiály. Platforma Charanga otevírá nové možnosti pro sdílení pedagogických postupů a materiálů nejen v rámci školy, ale mezi celou komunitou pedagogů v síti škol napříč republikou.

Lektoři Lubor Bořek st. a ml. (Charanga Česko s.r.o.) přiblíží formou praktických ukázek původní český vzdělávací obsah a rozsáhlé možnosti využití této platformy k efektivní výuce předmětu hudební výchova v ZŠ a hudební nauka v ZUŠ.

Lubor Bořek sr. má za sebou bohaté zkušenosti v uměleckém vzdělávání: působil jako ředitel Základní umělecké školy v Polici nad Metují, předseda Krajské umělecké rady Královéhradeckého kraje, člen Kolegia předsedy Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR, člen Odborné skupiny pro základní umělecké vzdělávání při NÚV Praha (nyní NPI ČR) a člen Sekce ZUŠ Stálé konference ředitelů. Vyučuje studijní zaměření „Elektronické zpracování hudby a zvuková tvorba“ a je propagátorem smysluplného a účelného využívání digitálních technologií ve výuce na uměleckých školách. Spolupracuje s britskou softwarovou firmou Charanga na vývoji české verze komplexního programu pro využití při výuce hudby na ZUŠ a ZŠ.

Lubor Bořek jr. působí jako překladatel a občasný hudební tvůrce, v současnosti se věnuje vedení společnosti Charanga Česko s.r.o., která má za cíl dále rozvíjet českou verzi tohoto mezinárodního programu.

2F – Bohuslav Hora, Petra Boháčková: Tablety na party

Už jste vzali tablet na párty? Ne? Petra Boháčková a Slávek Hora vám ukáží webovou aplikaci, se kterou budete mít zaručený úspěch. Vezměte si s sebou tablet a ochotu pracovat, zasmát se společně s lektory. Využijete určitě i ve výuce. Budete za hvězdy hodiny. Pro plnohodnotnou účast na workshopu si prosím vezměte s sebou notebook, tablet nebo smartphone.

Petra Boháčková vystudovala Pedagogickou fakultu UK, obor učitelství fyzika – základy techniky. Postupně dostudovala angličtinu a environmentální výchovu. Aktuálně učí na Základní škole Dr. E. Beneše v Praze 9 – Čakovicích fyziku a anglický jazyk a pracuje tam také jako zástupkyně. Je členem GEG Učte s námi, vedoucím ambasadorem Future classroom lab European schoolnet, od prosince 2014 Apple Professional Developement Trainer a od roku 2015 také Apple Distinguished Educator. 

Bohuslav Hora – Měl jsem být původně zemědělcem, ale chtěl jsem být učitelem. Dokázal jsem to. Už 28 let působím v první linii. Věnuji se smysluplnému využití ICT napříč předměty jako správný češtinář a dějepisář. Řadu let učím i informatiku. O využívání ICT vedu společně s Petrou Boháčkovou (spolulektorkou workshopu Tablety na párty) blog Dejte mi pevný bod. Tam se toho o mně dočtete mnohem víc.

2G – Pavel Honzík, Miroslav Samek: Nová informatika s Cospaces (nástroj pro zábavné programování ve 3D)

Na workshopu  si prakticky vyzkoušíte, jak na zábavnou výuku informatiky ve 3D prostředí v aplikaci Cospaces. Vytvoříte si virtuální 3D ZOO, naučíte se, jak pracovat s 3D modely, nastavovat jejich animace a barvy, rozpohybujete je ve 3D Scratchi. Dáte 3D modelům život.

Ukážeme vám, jak si hotový modul prohlédnout v 3D brýlích nebo pomocí rozšířené reality v mobilu. Aplikace Cospaces posouvá možnosti využití nové informatiky do všech předmětů – v přírodních vědách můžete s minimálním úsilím tvořit 3D světy se simulacemi, kde fungují fyzikální zákony, v literatuře vyprávět ve 3D příběhy z oblíbených knížek či v hodinách zeměpisu vytvářet se studenty virtuální prohlídky měst či států s 360° fotografiemi.

Pavel Honzík studuje na Západočeské univerzitě v Plzni pedagogickou fakultu. To se ode mě také jistě čekalo, protože pocházím z rodiny, kde je skoro každý učitel. Já jsem už od dětství vyučoval, a to převážně mého dědu, který se skoro celý život stará o meteorologickou stanici v Klatovech. Učil jsem ho, jak pracovat na počítači a používat sadu MS office – hlavně excel pro tvorbu grafů na PC. Díky mé i jeho trpělivosti potom mohl vzniknout velký historický přehled počasí v Klatovech od roku 1912 až do roku 2012. Od té doby cítím, že mě učení baví a mířím stejně jako zbytek rodiny k učitelství.

Již skoro 5 let se pohybuji v oblasti technického vzdělávání dětí, dospělých i seniorů. Velmi se zajímám o 3D technologie a v poslední době hlavně o virtuální realitu a vytváření a programování vlastních virtuálních světů. V dnešní době tráví hlavně děti na telefonech, tabletech a počítačích obrovské množství času. Je tedy dobré jim ukázat, jak čas strávený na těchto zařízeních využít nějak smysluplně a naučit je něco, co se jim bude v budoucnu určitě hodit.

Miroslava Samka počítače baví od útlého dětství. Jako malý kluk jsem chodil na radioamatéry a rozebíral staré televize, ze kterých jsem se pokoušel postavit rádio a chytit na něm signály z vesmíru. Později jsem dostal svou první programovatelnou kalkulačku, kterou jsem chtěl přeprogramovat na počítač. A když jsem konečně dostal i počítač, pořád jsem ho vylepšoval, aby se mi do něj vešlo co nejvíc.

Časem jsem vystudoval Kybernetiku a umělou inteligenci na ZČU FAV a stal se ze mě skutečný programátor. Kromě psaní kódu / programování jsem se zajímal i o oblast vzdělávání a vždycky měl za to, že je potřeba změnit výuku na školách. Když mi bylo čtyřicet, založil jsem startup zabývající se 3D technologiemi a dostal se ke skvělým nástrojům, které by mohly být užitečné i v oblasti vzdělávání. Jednalo se o různé technologie virtuální a rozšířené reality, které umožňují prožít si to, co se chce člověk naučit a lépe osvojit. V současné době připravujeme kurzy a workshopy pro školy, kde ukazujeme skvělé možnosti 3D technologií, VR a AR a pomáháme tím zlepšit výuku.

2H – Hanka Šandová: Rossumovi univerzální roboti

„Učit s roboty není učit o robotech.“ Důležitější než konkrétní platforma jsou úlohy, které pomocí robotů řešíme. Během workshopu si vyzkoušíme s různými roboty řešit stejnou úlohu – na webinář si s sebou prosím vezměte svého oblíbeného (sestaveného) robo mazlíka (může to být Ozobot, mBot, Lego,…) – můžete mi dopředu i na sandova@knihovna.policka.org napsat, na které roboty se budu moci těšit :)). Pokud nemáte žádného robota po ruce, nevadí, budete moci pracovat s virtuálním robotem. Pro plnohodnotnou účast na workshopu si prosím vezměte s sebou notebook nebo tablet.

Mgr. Hanka Šandová

– absolventka FJFI ČVUT a PedF UK, učitelství informatiky

– paní z Půdy, Městská knihovna Polička

– učitelka informatiky Gymnázium Jana Keplera, Praha 6 a ZŠ Telecí

– ráda se učím, hraji si a objevuji

– baví mi propojování kde čeho, aktuálně formálního a neformálního „technického“ vzdělávání dostupného pro všechny